lørdag 11. september 2010

San Jose revisited (cheapostyle) og vulkaner

Fra denne "utsikten"....
Vi har tatt en ferie i ferien, plasserte mesteparten av bagasjen på hotellet i Puerto Viejo og dro til San Jose igjen. Der bodde vi på skikkelig billighotell (Hotell Boston, rett ved siden av Hotel Berlin - internasjonalt, altså!), med red light district rett om hjørnet på den ene siden, og den lokale karaokepuben på det andre hjørnet. Der skrålte man sentimentale sanger så det gjallet helt opp til oss. Hotellet hadde gitter ved inngangen der man måtte gi seg til kjenne, madrassen var hard som en planke, vinduet lot seg ikke lukke, det var en traffikert gate rett utenfor (med prostituerte) og av en eller annen grunn var det lås på både ut- og innsida av dodøra. Og elektrisk dusj, noe som alltid har framstått for oss som et skummelt konsept. Det høres ut som en hentrettelsesmetode. Vi turte ikke bruke den, dessuten var vanntrykket såpass miserabelt at en dusj neppe hadde vært noe særlig likevel. Men billig!

Costa Rica har flere avktive vulkaner, og vi dro til den nærmeste fra San Jose, Poás. Det er et par timer med sneglebussen. Det går mye raskere hvis man betaler det tidobbelte og tar en organisert tur, men da kan man risikere lite kratertid. Sneglebussen derimot gir maaaasse tid ved vulkanen, i alle fall en time for mye. Tåka var tett og det regnet som bare det, men vi fikk et godt glimt av krateret da tåka forsvant for en liten stund. Imponerende. Det var også et øyeblikk mens tåka var tett at vi hørte vulkanen røre litt på seg - det plasket tungt nede i sjøen i krateret, og vi hørte en dyp rumling... jordens pust.

Dagen etter sjekket vi ut av cheapohotellet, og dro til Fortuna. Det tok 5 timer med sneglebussen (den skal innom allverdens fillebyer på veien), men når man sitter i forreste sete til høyre (egentlig reservert for de gravide og invalide) har man god utsikt og kan følge med på det meste, og da blir selv en lang busstur moro. Costa Rica er virkelig et grønt land! Fra bananplantasjer ved kysten, via enorme annanas-åkre til jorbær, ost og plenty frukt oppetter fjellsidene. Gøy å riste på bussen og bare suge inn inntrykkene. Så går det opp, så går det ned, så går det opp.... Et skilt framme i bussen, ved siden av Jesus-og-Maria-glansbildene, gjør det klart at det er forbudt å snakke til sjåføren. Forbudet er antagelig innført fordi han konstant er opptatt med å snakke i radioen, telefonen eller med sine tallrike assistenter, f.eks han hvis hovedoppgave synes å være å stå foran i bussen og si "pase" til alle som skal ut eller inn, og "detras" til sjåføren når noen velger å bruke utgangen bak. Sjåføren sitter for syns skyld med sikkerhetsbeltet over fanget, men det er ikke festet noe sted. Det viser vel tillit til El Señor, vil jeg tro. Heldigvis går det ikke så fort...

...til denne utsikten!
Hotellet i Fortuna var a small step pricewise, a giant leap in quality. Det er lavsesong og billig i Fortuna. For 30$ får man et dobbeltrom med badekar, AC, gyngestol med vulkanutsikt og basseng. Det er bare 10$ mer enn drittrommet i San Jose...

Vulkanen heter Arenal og ser ut som en vulkan SKAL. Klassisk! Vi dro på kveldstur uten å få sett noe lava , men turen gikk i det heftigste regnværet jeg kan huske å ha vært ute i. Det HØLJET ned og lynte og tordnet i ett sett overalt rundt oss. Det nærmeste lynet var bare et knapt sekund unna. (Avisa forteller forresten at to personer ble drept av lynet her om dagen, men mora til de avdøde kan berolige med at det var Guds vilje.) Vi gikk inn i jungelen og ned til en foss, brun av jord og med svær vannføring. Det skulle egentlig bades, men det var utelukket. Vi gikk der med bl.a tre halvnakne amerikanere (de hadde ikke med noe regntøy eller paraply), en av dem med pannebånd, og hvert øyeblikk ventet jeg at Willem Dafoe eller Christopher Walken eller noen skulle sprette fram fra villnisset og spørre hvor i helvete jeg hadde gjort av gunnern, og brøle at "Charlie is everywhere!!!"...

Deretter - hotsprings! Rett i elva som har sitt utspring fra vulkanen. Det finnes selvsagt organiserte bad, med omkledningsrom og basseng og spa og bar og massasje og i det hele tatt, men vi bare la oss rett i elva! Omkledning bak minibussen, tasse med lommelykt (dette var etter mørkets frambrudd og da er det bekmørkt!) ned til elva, bli kastet uti i en liten foss av guidene. Så ble lommelyktene hengt opp i trærne og bergveggen rundt om og kastet et lite lysskjær over den dampende kulpen. Det var stilig! En imporvisert vannsklie i betongtunnelen under veien, og et hulrom under fossen var extra features.

I dag suste vi tilbake til Puerto Viejo med turistbussen. Avgang 05:15, og det gikk i 120-130 i begynnelsen - fartsgrense 40-60. Turistene skal fram! Man må gjøre unna noen mil mens det ikke er annen trafikk. Etter å ha kjørt forbi alt vi kunne ta igjen var vi framme etter 5 timer, det inkludert frokoststopp på en halv time. Denne turen tar sikkert 12 timer med vanlig buss, hvis man kan unngå overnatting i San Jose. It's nice to have $! Takk til alle sponsorer...

Hups! Leser i avisa at det var et mord her i lille Puerto Viejo i går. En 65 år gammel "gringo" ble skutt mens han solte seg på stranda, midt på dagen. En sykelist dukket opp og skjøt mannen i nakken... Det er visst doprelatert. På tide å dra til Panama! Den observante leser vil skjønne at dette betyr at vi har droppet flybilleten til Bogota. Vi drar til Panama i stedet, først til Boca del Toro, og deretter skal vi innom Panama City og få sett noe av kanalen før vi skal prøve å finne en seilbåt vi kan bli med til Cartagena i Colombia. Det må da være en bra plan?

Ellers sparer vi der det spares kan - vi har begynt å kjøpe litersflasker med øl. Panten er på heftige kr 6,50 så flaskene må returneres! Vi har også gått til innkjøp av insektspray med 25% DEET, og hvis ikke det virker vet ikke vi hva som virker.